בניגוד למגמה בעולם, ריבית בנק ישראל חזרה לרדת ולהערכתי לא בפעם האחרונה השנה.
בעוד שהכותרות בעולם בשבועות האחרונים עסקו בכך שהבנקים המרכזיים כבר אינם בטוחים שהריבית תמשיך לרדת, וחלקם כבר מעלים או מאותתים כי היא קרובה ולעלות, ישראל היא בין המדינות הבודדות שבהן כיוון הריבית הפוך.
ארבעה חודשים מאז ההורדה הקודמת, בנק ישראל הוריד אמש את הריבית ברבע נקודת אחוז ל-3.75%, כאשר ההסתברות לכך בשווקים הייתה עד הימים האחרונים לא גבוהה.
התייצבות האינפלציה והציפיות לאינפלציה סביב מרכז היעד, התמתנות סעיף הדיור במדד, הירידה בפרמיית הסיכון בשווקים הפיננסים וההתחזקות החדה של השקל מאז ההחלטה הקודמת, תמכו בהפחתת הריבית.עם זאת בהודעת הבנק הודגש כי הסיכונים עדיין כאן, הן בשל הסיכונים הגיאופוליטיים שנותרו גבוהים והן בשל העלייה בסביבת האינפלציה בעולם. כלומר הבנק ממשיך בקו הניצי הזהיר ואינו מתחייב להמשך הפחתות. למרות שלכאורה המשק מציג חוסן כלכלי –
להערכתי, למרות 'ניציות' הודעת בנק ישראל, חוזקו של השקל (שיא מול סל המטבעות הריאלי) התייצבות האינפלציה סביב מרכז היעד והריבית הריאלית הגבוהה בישראל כל אלו תומכים בהורדת ריבית נוספת כבר בהודעה הבאה, כאשר השאלה שנותרה היא בעיקר ההתפתחויות במפרץ הפרסי.
לאחר התכווצות התוצר ברבעון הראשון ציינו בשבוע שעבר שהנתונים האחרונים מצביעים על צמיחה מהירה ברבעון הנוכחי. תמונה זו נתמכת השבוע גם במדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל לאפריל, שזינק ב-2.3%, העלייה החודשית המהירה ביותר מאז יולי אשתקד (לאחר התכווצות של כ-3% במרץ). בינתיים, ההתאוששות אינה נראית מספקת, כדי לפצות על ההתכווצות ברבעון הקודם. יחד עם זאת, אם הפסקת האש תישמר והשיבושים במצרי הורמוז יוסרו (וזה עדיין 'אם' גדול, למרות הדיווחים המעודדים) סביר שנראה האצה נוספת בהתאוששות .