לראשונה מאז שנות ה ,90 שער הדולר שקל חוצה את רף ה3- שקלים לדולר. מדובר באירוע בעל
משמעות סימבולית וכלכלית, שמעיד על עוצמתו היחסית של השקל בסביבה המאקרו פיננסית
הנוכחית.
להערכתי, קיימת הסתברות לא מבוטלת להמשך מגמת הייסוף, ואף לבחינת רמות נמוכות יותר
בטווח הקצר ואף הבינוני, ככל שהתנאים הנוכחיים יישמרו.
הבסיס למגמה זו נעוץ בדינמיקת היצע וביקוש בשוק המט"ח. המשק הישראלי נהנה מעודף מבני
במאזן התשלומים, הנובע בעיקר מעוצמת מגזרי היצוא סייבר, טכנולוגיה ותעשיות ביטחוניות.
הביקוש למוצרים אלו אינו מבוסס על יתרון מחיר, אלא על יתרון איכותי וטכנולוגי, מה שמייצר
זרימת מט"ח יציבה ומתמשכת לישראל.
עודף הדולרים בשוק המקומי מתורגם באופן טבעי ללחצי ייסוף על השקל.
בצד הגורמים שהובילו להתחזקות האחרונה:
*אופטימיות המשקיעים כי המלחמה עם איראן מתקרבת לסיום גם אם המשטר צפוי להיוותר על כנו.
* חידוש העליות בשוקי המניות בעולם, המוביל למכירות מט"ח מצד הגופים המוסדיים בישראל.
* העודף המבני במאזן התשלומים, עודף יצוא על פני יבוא, לצד גידול בהשקעות זרות ישירות, בעיקר בענפי ההיי טק.
* היחלשות הדולר בעולם בתקופה האחרונה
לכך מתווספים גורמים תומכים נוספים: סביבת ריבית יחסית גבוהה בישראל, המגדילה את האטרקטיביות של נכסים שקליים, ומעודדת זרימות הון נכנסות, פעילות ענפה של חברות
ישראליות בשווקים הבינלאומיים, אקזיטים, גיוסים והשקעות, המגבירה המרות מט"ח לשקלים
בשקלול כלל הגורמים, המגמה הבסיסית נותרת של ייסוף השקל.
ומה בהמשך? כל עוד לא יחול שינוי מהותי במאזן התשלומים, במדיניות המוניטרית או בסביבה
הגיאו פוליטית, קשה לראות טריגר מהותי לשינוי כיוון.